Tilpasset opplæring

Hva er tilpasset opplæring?

Tilpasset opplæring er et overordnet prinsipp for virksomheten i skolen. Dette er nedfelt i en rekke læreplandoukmenter, stortingsmeldinger og andre offentlige utredninger. Elevenes rett til å forstå og ha nytte av undervisningen, er nedfelt i Opplæringsloven§1-3. Det er en lovbundet rett som også forplikter skolen å gi opplæring til hver enkelt elev ut fra sine forutsetninger og behov.

Kan vi måle om tilpasset opplæring har skjedd?

Det snakkes og skrives mange fine og gode ord om tilpasset opplæring. Men kan vi måle om tilpasset opplæring har skjedd? Jeg er ganske sikker på at det ikke er mulig å dokumentere konkrekt hva som er tilpasset opplæring, og i hvor stor grad tilpasset opplæring faktisk har skjedd. Det begrunner jeg med at det er ikke utviklet noen måleredskap, som har som har til hensikt å finne ut om tilpasset opplæring har skjedd. Vi kan måle i hvor stor grad elever har nådd kompetansemålene i læreplanen, men disse funnene sier ingenting om graden av av tilpasset opplæring i undervisningen. Hvordan kan vi da si at «nå har vi gitt tilpasset opplæring?»

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s