Jeg trodde jeg var ferdig med charterferie. Med flere slike reiser i bagasjen, trodde jeg at jeg hadde gjennomført min siste charterreise. Ikke mer «følg den blå mappen» strategien. Men midt i en mørk og kald vinter, føltes bestillingsbekreftelsen fra et av de nordiske charterselskapene som et naturlig valg. Fordommer om fulle nordmenn var glemt, og den blå mappen og guidens deltakelse var byttet ut med en CD-plate i bussen. Egentlig like greit. Jeg småsover uansett på disse bussturene fra flyplassen og til hotellet. Tradisjon tro, kommer jeg meg aldri på velkomstmøtene. De arrangeres definitivt for tidlig for et B-menneske. Jeg er jo tross alt på ferie. Og som alltid når jeg er på ferie, har jeg et og samme prosjekt: spise mest mulig lokal mat. Det høres kanskje litt nifst ut, men jeg garanterer en smaksfull reise. Iallefall om du tar turen til Gran Canaria.

