Åhhh, hvor jeg ønsker at det eksisterte en sushirestaurant akkurat der jeg bor.
Jeg er blitt helt hekta på den japanske retten, slik som store deler av befolkningen i Norge, også er er blitt. Det er trolig et av de få fellestrekkene jeg har med vårt kronprinspar, om vi skal tro den kulørte presse, som av og til viser bilder av selveste Kronprinsen når han henter sushi på en take away restaurant på beste vestkant i hovedstaden. Disse bildene, av Håkon Magnus, er mest sannsynlig mer verdt for fiskerinæringen, enn nasjonale påfunn av politikere, slik som kampanjer og opplysningskontorer, som skal lokke befolkningen til å få øynene opp for norsk fisk.
Men hvor i all verden skal vi som bor i små byer og utpå bygda få tak den japanske delikatessen?
Vel, selv meldte jeg meg på et sushi kurs, og øver så ofte jeg kan på å lage mesterverk av ris, laks og tangblad.
Oppskrifter og fremgangsmåter er det god tilgang til på youtube og på nettet for øvrig. Jeg sier som min bestemor brukte å si – Øvelse gjør mester.

