Jeg er ingen sunnhetsguru. Jeg spiser gjerne boller, søtsaker og det hender også at jeg har sikkelig lyst på en kald brus. Alt dette bungner det av på bensinstasjonene. Det fikk jeg erfare da vi startet ferien. Plakater så store som hus kunne friste med nystekte hveteboller. Med eller uten fyll. Jeg var lei disse plakatene allerede da vi bare hadde kjørt 20 mil. Jeg var rett og slett lei av det dårlige matutvalget som eksisterer på en rekke bensinstasjoner. Hveteboller, hvetebaguetter, pølser med bacon var det nok av i diskene. Jeg ville ha litt Ingrid Espelig Hovig mat. Kroppen min skrek etter fiber! Jeg skjønte at ønsket om et eple bare forble en drøm. Det var faktisk talt helt umulig å oppspore et eple og en salat, på bensinstasjonene mellom Hammerfest og Andenes. Det nærmeste jeg kom noe sunt av fredagens utagve av Dagbladet, som kunne fortelle meg om hvilke grep jeg måtte ta for ikke få diabetes 2. Med en pose med boller med daim i, satt jeg i bilen og tok testen.
Jeg rister på hodet. Vi har da så mange lover og regler som regulerer alt vi kjøper og selger. Det må da være mulig å lage en lov som påbyr bensinstasjoner om å selge frukt og salater.

