Sennalandet 22.april:

Stålende sol, og skifeber stemning.
Ivrige barnehender hjelper til, slik de har gjort i generasjoner.

– det er ennå noen dager før vi nærmer oss kysten.
– da slår vi leir her oppe.
– de har gått langt, de trenger hvile.

Familien fra indre Finnmark gjør seg klar til å hvile. De gjør det når dyra er utslitt. Den harde snøen gjør det vanskelig for flokken å finne mat.

I baksetet i bilen vår sitter barna . De lurer på hvorfor de ikke kan få være med på vårens vakreste eventyr- reinflytting.
Jeg hadde ingen god forklaring. Da barna hadde tatt kveld, tok jeg velvillig fram, den lille blå meldingsboka. Boka som har skremt både mødre, fedre og barn, opp gjennom årene.
Jeg bøyde meg ned. Ryddet vekk gamle aviser, slik at jeg fant kulepennen. Søkte barna fri fra skolen. De vil også gjøre som barna på Sennalandet. Følge reinen til sitt sommerbeite.

